Friday 28 June 2013

Pengemis.

Assalamualaikum

pagi tadi lepas kelas aku pon teman lah si atun ni ke Masjid Jamek untuk membeli buku Law (naseb baek lah Atun jenis tak kerek nak beli buku kat Kinokuniya ke hape kan). masih awal untuk bershopping raya dan elaun pihak Mara pon tak nampak bayang lagi, maka teman sahajalah yang mampu aku buat wkwkwkwkwkw. aku ni bukan suka sangat pon p tempat orang ramai macam nak gila tu. aku cepat rimas. lagi pon badan dah penat, dengan orang ramai lagi mestilah aku pon rasa nak balik panjat katil dan tidur.

aku hanya mengikut Atun tanpa banyak soal dengan menggalas beg dan tergantung di leher matrix card. tengok baju raya, tengok tudung, tengok beg tengok bangla. pokoknya aku tengok2 je la. sedang berjalan2 tu tiba2 adalah dua orang kanak-kanak bangsa apa, tapi muka macam Indian sikit tetapi bertudung dan si abang mungkin, berkopiah. punya laju di lari untuk menghulurkan buku kecil yang ada ayat Al-Quran tu kat aku dengan Atun. termengah2 adik beradik tu maybe sebab terkejar2 orang yang ramai kat situ. Yang pasti kalau ambik tu mestilah kena bayar kan. So disebabkan terkejut, tangan sampai menggigil . Atun dan aku hanya memandang sepi kanak-kanak malang tersebut. Angguk tak geleng pon tak (weh! aku dengan Atun tengah sengkek gila kot hujung bulan kahkahkah) Atun berhenti sambil cakap, aku kesian la weh budak2 tu tapi aku takdak duit. aku diam sebab speechless. tanpa aku sedar aku tengah pegang lengan Atun kuat gila kot hahahahahaha (suey ah habih ah kantoi dengan Atun aku ni keras) atun! aku konfem takkan datang Masjid Jamek ni seorang diri!

bila dah dapat semangat, aku pon cakap dekat Atun. Atun. . adik2 kita masa ni tengah bersekolah. tapi depa tu hmmm.

boleh dikatakan kat kl ni lubuk emas untuk peminta sedekah. peminta sedekah ni datang dari serata alam. kadang2 aku takut tau peminta sedekah ni. bukan sedikit jumlah mereka. tsssskkk yang banyaknya orang tua, orang yang kurang upaya. serius, kesian :/ ada yang bawak anak kecik. ada kot kalau hampa perasan jalan shortcut nak ke Pavi masuk ikot Giant Sungei Wang tu ada ibu yang anak dia 3 orang mintak sedekah. Masa tu aku lalu tengah hujan ikot situ. maka terjadilah drama swasta aku dengan Encik Pakwe (maksud saya bekas pakwe)

aku ; awak, takkan lah kerajaan Malaysia, JKM dan semua jenis badan kebajikan takdak usaha nak kurangkan jumlah peminta sedekah ni ? tolong bagi duit sikit untuk survive ke ?

encik pakwe ; dah mula dahhhh soalan dia ni. Malaysia ni awak, kaya sangat. kaya lah jika nak compare dengan negara Asian yang lain kecuali Singapore. bila awak tengok rumah menteri kita, wakil rakyat kita, awak rasa dorang semua tu nampak tak rakyat sedang mengemis di negara sendiri ?

aku ; saya taknak main politik dalam hal ni okk. u just answer me mengikut pandangan awak je ok.

encik pakwe ; yelah. jawab salah tak jawab membebel aku taknak layan dia.

aku ; @#$%^&*()

perlu ke kita kaitkan politik dalam hal ni ? ataupon kita nak lihat sebanyak mana rakyat Malaysia ni suka bersedekah ? ataupon ramai pengemis yang prefer untuk mengemis sebab sehari boleh collect 2 3 4 rat kot hujung minggu.

sumber dari DBKL bila serbu area dekat Bukit Bintang tu. gila engkau kan 2 3 4 rat.

dan bagaimana pula pengemis like di Facebook ? kehkehkeh

bye

No comments:

Post a Comment