Sunday 29 June 2014

Ujian Ramadhan.

Assalamualaikum.

Ramadhan penuh rahmat datang lagi. Kali ini aku tempuh dengan ujian. Sering aku pujuk hati, aku ini hamba.. aku layak diuji. Aku cuba tersenyum dalam terpaksa, nampak palsu. Aku cuba sedaya semampuku..

fitrah manusia, apabila ditimpa musibah, rasa sedih, rapuh semangat.. barulah kita sedar Allah itu Maha Besar. Dia segala-galanya. Kadang-kadang rasa malu dengan Allah, Dia tidak pernah lari walaupun kita sering melupakannya. Kita ini yang berlari jauh dari dia saat dilimpahi nikmat. Kita gagal dalam bersyukur dengan nikmat. Kita ini hamba.

segala rasa hati, jerih payah ujian, lafaz sendu, sebak hati.. aku luah dalam tahajjud. aku mohon dibersihkan hati dalam taubat. saat iman begitu rapuh, aku anggap Allah itu kejam menduga aku sebegini. Tapi Dia itu Allah, dia selayaknya ke atas aku dan seluruh kehidupanku. Lantas, aku bangun dari sedih, dari sebak rasa yang membelenggu, nikmat ujian Allah ini buat aku lebih kenal kasih sayang Dia. Sayang yang lebih tulus daripada kasih seorang ibu. Allah itu menyayangiku..

kadang aku tenang dalam doa, kadang semangat yang aku bina ranap jua.. aku kalah dengan emosi. aku kalah dengan perasaan berjuang dengan perasaan sendiri. kenapa harus begini, kenapa perlu begitu. tapi kita ini siapa yang layak mempersoalkan ujian dia. Allah.. redhakanlah aku dengan ujian. Tiupkan aku semangat kala lemah..

aku menangis di tengah sunyi malam, sama macam dulu saat ujian seperti ini diduga. berkali diduga aku masih belum punya daya menghadapinya. basah pipiku dengan air mata.. basah sejadahku dengan air mata hamba.sungguh, semangatku rapuh. serapuh dahan mati..

aku minta pada Allah, tenangkanlah jiwaku yang berduka. lapangkan dadaku dengan rahmat.. redakanlah kesedihan..

teringat kembali, aku selalu mengingatkan orang lain supaya bersemangat.. jauh di sudut hati, semangatku sendiri hanya sekecil pasir.. dihembus angin lalu hilang..

buat yang memahami..

aku cuba sehabis daya menjadi yang terbaik..
mahu kamu merasai bahagia dari ku..
tapi aku gagal..
semangatku goyah..
imanku rapuh..

saat seperti ini..
aku amat mengharapkan dirimu mengerti..
kepayahan yang datang mengundang sabar yang bukan sedikit dari kita..

sabar itu bukan permintaan,
tapi suatu penyelesaian..

p/s; Stay- Miley Cyrus










No comments:

Post a Comment